The Concept of Wisdom: A Cross‐cultural Comparison

Authors:
Masami Takahashi, Prashant Bordia
Published Online:
21 Sep 2010
DOI:
10.1080/002075900399475
Pages:
1–9
Volume/Issue No:
Volume 35 Issue 1

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To examine the meaning of wisdom cross‐culturally, American, Australian, Indian, and Japanese samples judged the similarity of seven personality descriptors: “aged,” “awakened,” “discreet,” “experienced,” “intuitive,” “knowledgeable,” and “wise.” Multidimensional scaling (MDS) analysis revealed different clustering patterns for the Western (American and Australian) and the Eastern (Indian and Japanese) samples. For the Westerners, “wise” was clustered with “experienced” and “knowledgeable,” whereas the Easterners associated “wise” with “discreet.” Further, the Western samples selected “wise” and “knowledgeable” as the favourable descriptors for an ideal self whereas mixed results were obtained from the Eastern samples. The results suggest that the conceptualization of wisdom in the West differs from that in the East, with the former emphasizing the cognitive dimension and the latter stressing the cognitive and the affective dimensions.

Cette étude interculturelle du concept de sagesse compare des échantillons des États‐Unis, de l'Australie, de l'Inde et du Japon qui ont à juger la similitude de sept descripteurs de la personnalité: “âgé”, “éveillé”, “discret”, “expérimenté”, “intuitif”, “informé” et “sage”. Une analyse par la technique de mesure multidimensionnelle révèle des patterns de regroupement différents pour les échantillons occidentaux (États‐Unis et Australie) et orientaux (Inde et Japon). Chez les Occidentaux, le terme “sage” est regroupé avec “expérimenté” et “informé” tandis que chez les Orientaux, “sage” est associé à “discret”. De plus, les échantillons occidentaux choisissent les terms “sage” et “informé” comme descripteurs de soi idéal alors que dans les échantillons orientaux, les résultats sont mixtes. Ces données suggèrent que l'Occident et l'Orient conçoivent différemment la sagesse, l'Occident mettant l'accent sur la dimension cognitive et l'Orient sur les dimensions cognitive et affective.

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