Change and stability with respect to attitudes and practices related to marriage in Ashkabat, Baku, and Ankara: Three Turkic cultures

Authors:
Nuran Hortaçsu, Sharon Ş. Baştuĝ, Ovez Muhammetberdiev
Published Online:
14 Oct 2010
DOI:
10.1080/00207590042000155
Pages:
108–120
Volume/Issue No:
Volume 36 Issue 2

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Changes in practices and views related to marriage were investigated by conducting interviews with respondents of Turkic origin residing in the capitals of Turkey, Turkmenistan, and Azerbaijan: three Turkic cultures with different historical backgrounds. The results revealed that, with some exceptions, practices related to marriage demonstrated a trend toward modernity in all three samples. The most rapid and consistent pattern of transition was evidenced for the Ankara sample, the Ashkabat sample revealed both change and stability, whereas the Baku sample demonstrated the least amount of change with respect to practices related to marriage. Less change was evidenced for attitudes. The results were discussed with reference to historical events and value systems surrounding national identities of the respective cultures. It was argued that, in the case of Turkmenistan, symbols of the clan system were retained and changes were consistent with basic values of the Oguz family. In the case of Azerbaijan, relative gender equality and elaborate ceremonies involving the extended family were construed as attempts at preserving Turkish identity in the face of Russian domination. Lastly, it was argued that the official endorsement of Western‐style families, contact with the West, and rejection of Eastern ways for over a century in Turkey has resulted in the most consistent pattern of relationships between different indicators of the Western‐style family.

Les changements dans les pratiques et les opinions sur le mariage sont examinés lors d'entrevues avec des répondants d'origine Turqui habitant les capitales de la Turquie, du Turkmenistan et de l'Azerbaijan, trois cultures avec un passé différent. Les résultats indiquent qu'à quelques exceptions près, les pratiques de mariage présentent une tendance vers la modernité dans les trois échantillons. Le patron de transition le plus rapide et le plus systématique est apparu dans l'échantillon d'Ankara; l'échantillon d'Ashkabat présente à la fois un changement et de la stabilité tandis que l'échantillon de Baku présente le moins de changement par rapport aux pratiques de mariage. Les changements d'attitude sont moindres. Les résultats sont discutés en rapport avec les événements historiques et les systèmes de valeurs des identités nationales de chacune des cultures. Dans le cas du Turkmenistan, les symboles due système de clan demeurent et les changements sont cohérents avec les valeurs de base de la famille Oguz. Dans le cas de l'Azerbaijan, l'équalité relative des sexes et les cérémonies élaborées incluant la famille étendue sont conçues comme des tentatives de maintenir l'identité Turqui en présence de la domination russe. Finalement, en Turquie, l'adoption officielle du style familial occidental, les interactions avec l'Occident et le rejet des attitudes orientales pendant plus d'un siècle produisent un patron de relations copatibles avec les différents indicateurs d'un style familial occidental.

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