From anticolonialism to postcolonialism: The emergence of Chinese indigenous psychology in Taiwan

Authors:
Kwang‐Kuo Hwang
Published Online:
17 Feb 2007
DOI:
10.1080/00207590444000177
Pages:
228–238
Volume/Issue No:
Volume 40 Issue 4

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This article gives a brief history of the emergence of Chinese indigenous psychology from the background of Westernized social psychology in Taiwan, and reviews the various debates that have surrounded the first decade of its progress from the perspectives of ontology, epistemology, and methodology. Careful analysis of these debates indicates that their themes are similar to dilemmas encountered by indigenous psychologists in other regions of the world. It is argued that breakthroughs need to be made on three levels for the development of indigenous psychology, namely, philosophical reflection, theoretical construction, and empirical research. There are three philosophical assumptions in cross‐cultural psychology—absolutism, universalism, and relativism—which correspond to three research orientations—imposed etic, derived etic, and emic. In order to achieve the goal of establishing a global psychology, then indigenous psychologists in non‐Western societies must change their thinking from anticolonialism to postcolonialism; switch their philosophical assumption from relativism to universalism; assimilate the Western academic tradition; adopt a multiparadigm approach to construct formal theories on the functioning and mechanisms of the universal mind; use these to analyse the specific mentalities of a given culture; and use the results of this theoretical construction as a frame of reference for empirical research.

Cet article présente un bref historique de l'émergence de la psychologie indigène chinoise, marquée par la psychologie sociale occidentale en Taiwan, ainsi qu'une revue des divers débats ayant entouré la première décennie de ses progrès tant sur les plans ontologique, épistémologique et méthodologique. Une analyse attentive de ces débats indique que leurs thèmes sont similaires aux dilemmes rencontrés par les psychologues indigènes dans les autres régions du monde. Une discussion porte sur la nécessité de considérer trois niveaux dans le développement de la psychologie indigène: soit les réflexions philosophiques, l'élaboration théorique et la recherche empirique. En raison de la présence de trois suppositions philosophiques dans la psychologie trans‐culturelle, l'absolutisme, l'universalisme et le relativisme, lesquelles correspondent à trois orientations de recherche, étique (universelle) imposée, étique (universelle) dérivée et émique (particulière), afin d'arriver à établir une psychologie globale, les psychologues indigènes des sociétés non occidentales doivent changer leur pensée anti‐colonialiste pour une pensée post‐colonialiste; changer leur conception philosophique du relativisme vers l'universalisme; assimiler la tradition académique occidentale; adopter une approche multi‐paradigme pour élaborer des théories formelles sur le fonctionnement et les mécanismes de la pensée universelle; utiliser ces théories pour analyser les mentalités spécifiques à une culture donnée; et utiliser les résultats de ces élaborations théoriques comme cadre de référence pour la recherche empirique.

Este artículo proporciona una historia breve del surgimiento de la psicología autóctona china desde el marco de la psicología social occidentalizada en Taiwán, y reseña los diversos debates que han rodeado a la primera década de su progreso desde la perspectiva ontológica, epistemológica y metodológica. Un análisis cuidadoso de tales debates indica que sus temas son similares a los dilemas enfrentados por los psicólogos autóctonos en otras regiones del mundo. Se ha mantenido que los descubrimientos deben hacerse en tres niveles para desarrollar la psicología autóctona, es decir, la reflexión filosófica, la construcción teórica y la investigación empírica. Dado que existen 3 supuestos filosóficos en la psicología transcultural: absolutismo, universalismo, y relativismo, que corresponden a tres orientaciones en la investigación: etico impuesto, etico derivado y émico, para alcanzar la meta de establecer una psicología global, los psicólogos autóctonos en sociedades no occidentales deben cambiar su pensamiento del anti‐colonialismo al post‐colonialismo; modificar sus supuestos filosóficos del relativismo al universalismo; asimilar la tradición académica occidental; adoptar un enfoque multiparadigmático para construir teorías formales sobre el funcionamiento y los mecanismos de la mente universal; usar éstos para analizar las mentalidades específicas de una cultura determinada; y usar los resultados de esta construcción teórica como marco de referencia para la investigación empírica.

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