Prediction of Chinese life satisfaction: Contribution of collective self‐esteem

Authors:
Liwei Zhang
Published Online:
04 Jan 2007
DOI:
10.1080/00207590444000285
Pages:
189–200
Volume/Issue No:
Volume 40 Issue 3

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Psychologists try hard to better predict life satisfaction and happiness using different predictors. The general public, especially in the Western culture, appreciates the importance of individual self‐esteem in ordinary human functioning. Therefore, high individual self‐esteem was suggested to be the most powerful predictor of life satisfaction (Diener, 1984) and this claim was supported by empirical studies (e.g., Campbell, Converse, & Rodgers, 1976; Neto, 1993). However, taking the importance of collective self‐esteem (CSE) in collective cultures, this investigation evaluated whether CSE has added value in prediction of life satisfaction beyond established predictors, i.e., demographic predictors, personality predictors, and individual self‐esteem. Participants were 1347 Mainland Chinese across three generations (aged from 14 to 88 years, 52.3% female). They finished the General Life Satisfaction Scale (Leung & Leung, 1992), Life Domain Satisfaction Scale (revised from Michalos, 1985), Self‐Esteem Scale (Rosenberg, 1965), Collective Self‐Esteem Scale (Luhtanen & Crocker, 1992), and Simplified Chinese Version of NEO‐FFI (Costa & McCrae, 1992). Hierarchical regression analysis and dominance analysis were used to evaluate the contribution of CSE. The result indicated that CSE added 1% explained variance to general life satisfaction and 3% explained variance to life domain satisfaction beyond demographic variables, individual self‐esteem, and personality traits. The result also revealed that, when predicting general life satisfaction, 26% of the predicted variance was attributed to CSE among the four best predictors (individual self‐esteem, CSE, extraversion, and openness to experience). When predicting life domain satisfaction, 20% of the predicted variance was attributed to CSE among the five best predictors (individual self‐esteem, neuroticism, CSE, extraversion, and agreeableness). Among two self‐esteems and the Big Five personality traits, CSE was the second most powerful predictor of life satisfaction. These results suggested that CSE might be important in helping people cope with threat, reduce uncertainty, and achieve a high level of subjective well‐being.

Les psychologues s'efforcent de mieux prédire la satisfaction face à la vie et le bonheur en utilisant différents prédicteurs. Le public général, spécialement dans la culture occidentale, apprécie l'importance de l'estime de soi individuelle dans le fonctionnement humain normal. Par conséquent, une estime de soi individuelle élevée fut suggérée comme étant le prédicteur le plus puissant de la satisfaction face à la vie (Diener, 1984). Cette affirmation fut supportée par des études empiriques (p. ex., Campbell, Converse, & Rodgers, 1976; Neto, 1993). Toutefois, en regard de l'importance de l'estime de soi collective (ESC) dans les cultures collectivistes, cette étude a évalué si l'ESC permettrait de mieux prédire la satisfaction face à la vie outre les prédicteurs déjà bien établis comme les prédicteurs démographiques, les prédicteurs associés à la personnalité et l'estime de soi individuelle. Les participants étaient 1347 Chinois de trois générations (âgés entre 14 et 88 ans; 52,3% de femmes). Ils ont complété l'Échelle de satisfaction générale face à la vie (Leung & Leung, 1992), l'Échelle de satisfaction, domaine relié à la vie (révisée par Michalos, 1985), l'Échelle d'estime de soi (Rosenberg, 1965), l'Échelle d'estime de soi collective (Luhtanen & Crocker, 1992) et une version simplifiée chinoise du NEO‐FFI (Costa & McCrae, 1992). Une analyse de régression hiérarchique et une analyse de dominance furent exécutées pour évaluer la contribution de l'ESC. Les résultats ont indiqué que l'ESC ajoute 1% à la variance expliquée pour la satisfaction générale face à la vie et 3% à la variance expliquée pour le domaine de satisfaction face à la vie outre les variables démographiques, de l'estime de soi individuelle et des traits de personnalité. Les résultats ont aussi révélé que pour la prédiction de la satisfaction générale face à la vie, 26% de la variance prédite fut attribuée à l'ESC parmi les quatre meilleurs prédicteurs (estime de soi individuelle, ESC, extroversion et ouverture aux expériences). En ce qui a trait au domaine de satisfaction face à la vie, 20% de la variance prédite fut attribuée à l'ESC parmi les cinq meilleurs prédicteurs (estime de soi individuelle, tendances névrotiques, ESC, extroversion, caractère agréable). Parmi les deux types d'estime de soi et les traits de personnalité de la Théorie des cinq traits, l'ESC fut le second meilleur prédicteur de la satisfaction face à la vie. Ces résultats suggèrent que l'ESC peut être importante pour aider les individus à faire face à la menace, pour réduire l'incertitude et pour atteindre un plus haut niveau de bien‐être subjectif.

Los psicólogos intentan con ahínco predecir la satisfacción vital y la felicidad por medio del empleo de diferentes variables de predicción. El público general, especialmente en la cultura occidental, aprecia la importancia de la autoestima individual en el funcionamiento ordinario del ser humano. Por consiguiente, se ha sugerido que la autoestima elevada predice con mayor seguridad la satisfacción vital (Diener, 1984) y los estudios empíricos han apoyado esta postura (por ejemplo, Campbell, Converse, & Rodgers, 1976; Neto, 1993). Sin embargo, la presente investigación considera la importancia de la autoestima colectiva (AEC) en culturas colectivas, para evaluar si la AEC ofrece valor agregado a la predicción de la satisfacción vital más allá de los variables de predicción establecidas, es decir, las demográficos, de la personalidad y de la autoestima individual. Los participantes fueron 1347 chinos continentales pertenecientes a tres generaciones (sus edades fluctuaban entre los 14 y 88 años, 52.3% mujeres). Cumplimentaron la Escala General de Satisfacción (Leung & Leung, 1992), la Escala de Satisfacción con el Dominio de Vida (corregida por Michalos, 1985), la Escala de Autoestima (Rosenberg, 1965), la Escala de autoestima Colectiva (Luhtanen & Crocker, 1992) y la Versión China Simplificada del NEO‐FFI (Costa & McCrae, 1992). Se usó el análisis de regresión jerárquica y de dominancia para evaluar la contribución de la AEC. Los resultados indicaron que la AEC añade 1% de la varianza explicada a la satisfacción vital general y 3% de la varianza explicada a la satisfacción con el dominio de vida más allá de las variables demográficas, autoestima individual y rasgos de personalidad. Los resultados también revelaron que para predecir la satisfacción vital general se atribuyó el 26% de la varianza explicada a la AEC como una de las cuatro mejores variables de predicción (la autoestima individual, la AEC, la extroversión, y la apertura a la experiencia). Al predecir la satisfacción con el dominio de vida, 20% de la varianza explicada se atribuyó al AEC entre las cinco mejores variables de predicción (autoestima individual, neuroticismo, AEC, extroversión, y afabilidad). Entre ambas autoestimas y los Cinco Grandes Rasgos de Personalidad, la AEC ocupó el segundo lugar en cuanto a su poder de predicción de la satisfacción vital. Estos resultados sugieren la posible importancia de la AEC para ayudar a la gente a afrontar la amenaza, reducir la incertidumbre y lograr un nivel alto de bienestar subjetivo.

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