Investigation of the factor structure of spirituality and religiosity in Iranian Shiite university students

Authors:
Mohsen Joshanloo
Published Online:
12 Jan 2012
DOI:
10.1080/00207594.2011.617372
Pages:
211–221
Volume/Issue No:
Volume 47 Issue 3

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One of the important challenges facing psychologists of religion pertains to the definition of religiosity and spirituality. One way of understanding the connection between these two concepts is to suppose that one of them is a subset of the other. Another useful and sensitive way, however, is to view spirituality and religiosity as overlapping constructs, sharing some characteristics but also retaining nonshared features. Empirical studies examining the factor structure of spirituality and religiosity are scant and almost all of them come from Western culture. These factor analytic studies generally confirm that religiosity and spirituality can best be described in terms of two distinct yet correlated factors. To date, no study has investigated the relationship between these two constructs in Islamic cultures. To redress this imbalance, confirmatory factor analysis was used to examine the factor structure of religiosity and spirituality in two Iranian Shiite samples using an extensive set of scales (including Santa Clara Strength of Religious Faith, Spiritual Involvement and Beliefs Scale – Revised, Spiritual Meaning Scale, and Spiritual Transcendence Scale). Two hypothetical models were tested: a model that viewed spirituality and religiosity as correlated but separate constructs and a model that combined the indicators of religiosity and spirituality into a single construct. In keeping with the results obtained in Western cultures, results of confirmatory factor analyses, conducted in Study 1 (N = 225) and Study 2 (N = 288), revealed that a two‐factor model fitted the data better than a single‐factor model. Implications of the results are discussed, as are study limitations and directions for further research.

Un des défis importants auxquels ont à faire face les psychologues de la religion a trait à la définition de la religiosité et de la spiritualité. Une façon de comprendre le lien entre ces deux concepts est de supposer que l'un est un sous‐ensemble de l'autre. Une autre façon utile et sensée, toutefois, est de considérer la spiritualité et la religiosité comme étant des construits se recouvrant, partageant certaines caractéristiques, mais ayant aussi des traits non partagés. Il y a peu d'études empiriques portant sur la structure factorielle de la spiritualité et de la religiosité et presque toutes proviennent de la culture occidentale. Les études d'analyse factorielle confirment généralement que la religiosité et la spiritualité peuvent le mieux être décrites comme étant deux facteurs distincts, mais corrélés. Jusqu'à ce jour, aucune étude n'a vérifié la relation la relation entre ces deux construits dans les cultures islamiques. Pour corriger ce déséquilibre, une analyse factorielle confirmatoire a été utilisée pour examiner la structure factorielle de la religiosité et de la spiritualité dans deux échantillons iraniens shiites en utilisant un ensemble d'échelles plutôt complet (incluant : Santa Clara Strength of Religious Faith, Spiritual Involvement and Beliefs Scale‐Revised, Spiritual Meaning Scale, and Spiritual Transcendence Scale). Deux modèles hypothétiques ont été vérifiés : un modèle qui conçoit la spiritualité et la religiosité comme des construits corrélés, mais séparés et un modèle qui combine les indicateurs de la religiosité et de la spiritualité dans un seul construit. Conformément aux résultats obtenus dans les cultures occidentales, les résultats des analyses factorielles confirmatoires tels qu'obtenus dans l'étude 1 (n = 225) et l'étude 2 (n = 288) ont révélé qu'un modèle à deux facteurs convenait mieux aux données qu'un modèle à un seul facteur. La discussion porte sur les implications des résultats, les limites de l'étude et la direction des futures recherches.

Uno de los desafíos importantes que deben enfrentar los psicólogos de la religion tiene que ver con la definición de religiosidad y espiritualidad. Una manera de entender la conexión entre estos dos conceptos es suponiendo que uno de ellos forma parte del conjunto del otro. Sin embargo, otra manera de considerar la espiritualidad y religiosidad de modo útil y sensible es como constructos superpuestos que comparten algunas características, pero que a la misma vez conservan aspectos propios. Los estudios empíricos que examinan la estructura factorial de espiritualidad y religiosidad son escasos y casi todos provienen de las culturas occidentales. Estas investigaciones de análisis factorial afirman por lo general que la religiosidad y la espiritualidad pueden ser descriptas por medio de dos factores distintos pero que a la misma vez están correlacionados. Hasta el momento no se conocen estudios que hayan investigado la relación entre estos dos constructos en las culturas islámicas. Como forma de corregir ese desequilibrio, se utilizó análisis factorial confirmatorio para examinar la estructura factorial de religiosidad y espiritualidad en dos muestras de iraníes chiitas, utilizando un conjunto bastante exhaustivo de escalas (incluye: Santa Clara Strength of Religious Faith, Spiritual Involvement and Beliefs Scale‐Revised, Spiritual Meaning Scale, y Spiritual Transcendence Scale). Se pusieron a prueba dos modelos hipotéticos: un modelo que considera la espiritualidad y religiosidad como constructos correlacionados pero separados, y un modelo que combina los indicadores de religiosidad y espiritualidad en un solo constructo. De conformidad con los resultados hallados en la cultura occidental, los resultados de los análisis factoriales confirmatorios, llevados a cabo en Estudio 1 (N = 225) y Estudio 2 (N = 288), revelan que el modelo de dos factores era el más apto para entender los resultados que el modelo de un solo factor. Se analizan las implicaciones de los resultados, como también las limitaciones y las sugerencias de investigaciones futuras.

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