Social identity, attribution, and emotion: Comparisons of Americans, Korean Americans, and Koreans

Authors:
Hee Sun Park, Doshik Yun, Hye Jeong Choi, Hye Eun Lee, Dong Wook Lee, Jiyoung Ahn
Published Online:
24 Jul 2012
DOI:
10.1080/00207594.2012.692798
Pages:
922–934
Volume/Issue No:
Volume 48 Issue 5

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The social identity of another person, in addition to the social identity of self, can be an important factor affecting the types of attribution judgments and emotions that individuals indicate for the other person. In April 2007, the perpetrator of the shooting incident on the Virginia Tech University campus was identified as a person who emigrated to the USA from Korea at a young age. The current study compared non‐Korean Americans, Korean Americans, Koreans in the USA, and Koreans in Korea in terms of their attributions and emotions concerning the perpetrator and the shooting incident. Participants were asked to indicate (1) the extent to which they attributed the cause of the incident to either American society or the perpetrator, (2) their emotions (e.g., upset), and (3) the extent to which they categorized the perpetrator as an American, a Korean American, or a Korean. The results indicated that non‐Korean Americans were most likely to attribute the cause of the incident to the perpetrator as opposed to American society. Non‐Korean Americans, Korean Americans, and Koreans in the United States had more negative emotions (e.g., unhappy, sad, and upset) about the incident than Koreans in Korea did. The results also indicated that individuals differed in their attributions and emotions depending on how they categorized the perpetrator. For example, categorizing the perpetrator as being a Korean was positively related to Americans’ tendency to hold the perpetrator responsible, while categorizing the perpetrator as being an American was negatively related to the tendency to hold the perpetrator responsible among Koreans in Korea. The findings may imply that social identity theory, intergroup emotion theory, and cultural orientations (e.g., individualism and collectivism) can provide insights into people's reactions to a tragic incident.

L'identité sociale d'une autre personne, en plus de l'identité sociale de soi, peuvent toutes deux être des facteurs importants qui affectent les types de jugements attributionnels et les émotions que les individus identifient chez l'autre personne. En avril 2007, l'auteur de la fusillade sur le campus de la Virginia Tech University a été identifié comme une personne de la Corée qui est immigrée aux États‐Unis en bas âge. La présente étude comparait les Américains non coréens, les Américains Coréens, les Coréens vivant aux États‐Unis et les Coréens vivant en Corée relativement à leurs attributions et à leurs émotions concernant l'auteur de la fusillade. Les participants devaient indiquer (1) s'ils attribuaient la cause de l'incident à la société américaine ou au criminel; (2) leurs émotions (p. ex., la colère) et (3) s'ils catégorisaient le criminel comme étant Américain, Coréen Américain ou Coréen. Les résultats ont montré que les Américains non coréens étaient plus susceptibles d'attribuer la cause de l'incident à l'auteur de la fusillade plutôt qu’à la société américaine. Les Américains non coréens, les Américains Coréens et les Coréens vivant aux États‐Unis avaient plus d’émotions négatives (p. ex., mécontentement, tristesse et colère) à propos de l'incident que les Coréens vivant en Corée. Les résultats ont aussi montré que les individus différaient dans leurs attributions et leurs émotions dépendamment de la façon dont ils catégorisaient le criminel. Par exemple, le fait de catégoriser le criminel comme un Coréen était positivement relié à la tendance des Américains à accorder la responsabilité de l’événement au criminel, tandis que le fait de catégoriser le criminel comme un Américain était négativement relié à la tendance des Coréens vivant en Corée à tenir le criminel comme responsable. Les résultats peuvent impliquer que la théorie de l'identité sociale, la théorie des émotions intergroupes et les orientations culturelles (p. ex., l'individualisme et le collectivisme) peuvent fournir des indications sur les réactions des gens face aux incidents tragiques.

La identidad social de otra persona, además de la identidad social de uno mismo, pueden ser factores importantes al afectar los tipos de juicios atribucionales y emociones que los individuos indican acerca de la otra persona. En abril de 2007 se identificó al perpetrador del incidente de arma de fuego en el campus de la Virginia Tech University como una persona que emigró a Estados Unidos de América (EUA) de Corea a temprana edad. El presente estudio comparó estadounidenses no coreanos, coreano‐estadounidenses, coreanos en Estados Unidos y coreanos en Corea en términos de sus atribuciones y emociones respecto del perpetrador y el incidente de arma de fuego. Se pidió a los participantes que indicaran (1) la medida en que atribuyeron la causa del incidente a la sociedad estadounidense o el perpetrador, (2) sus emociones (p. ej., alterado), y (3) la medida en que categorizaron al perpetrador como estadounidense, coreano‐estadounidense o coreano. Los resultados indicaron que los estadounidenses no coreanos tendieron a atribuir la causa del incidente al perpetrador, no a la sociedad estadounidense. Los estadounidenses no coreanos, coreano‐estadounidenses y coreanos en Estados Unidos tuvieron más emociones negativas (p. ej., infeliz, triste y alterado) acerca del incidente que los coreanos en Corea. Los resultados también indicaron que los individuos difirieron en sus atribuciones y emociones dependiendo de cómo categorizaron al perpetrador. Por ejemplo, categorizar al perpetrador como coreano se relacionó positivamente con la tendencia de los estadounidenses a sostener al perpetrador como responsable, mientras que categorizar al perpetrador como estadounidense se relacionó negativamente con la tendencia a sostener al perpetrador como responsable, entre los coreanos en Corea. Los hallazgos pueden implicar que la teoría de la identidad social, la teoría de la emoción intergrupal y las orientaciones culturales (p. ej., el individualismo y colectivismo) pueden proporcionar conocimiento sobre las reacciones de la gente ante un incidente trágico.

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