Experiences and psychosocial adjustment of Darfuri female students affected by war: An exploratory study

Authors:
Alia Badri, H. W. Van den Borne, Rik Crutzen
Published Online:
24 Jul 2012
DOI:
10.1080/00207594.2012.696652
Pages:
944–953
Volume/Issue No:
Volume 48 Issue 5

Additional Options

This paper presents the personal accounts of Darfuri students studying at Ahfad University for Women in Omdurman, Sudan. Their war‐related exposure, current ongoing life challenges, emotional distress, and coping strategies were explored using a semistructured interview protocol with a sample of 20 students. Through interpretative phenomenological analysis (IPA), the Darfuri students’ stories illustrated that they were exposed to an array of traumatic war events, including personal experiences of parental separation, injury and death of family members, and shortages of essential life‐sustaining supplies in internally displaced camps. Also, they were confronted with myriad current life hassles and urban‐cultural challenges, including being physically distant from their families, and losing the shelter of parents, the encouragement of extended family members, and their rich and familiar social support networks. Urban‐cultural challenges and lack of environmental mastery applied to most Darfuri participants as they relocated to Omdurman city, which included negotiating an unfamiliar transport system, learning the routes and directions to important city landmarks, and insufficient funds for basic hygienic essentials. Emotional distress reactions were coded by forming two distinct lists: directly mentioned by the participant; and observations of emotional manifestation during the interview. Patterns emerged that may be similar to symptoms of mood and anxiety disorders; for example, the DSM‐IV criteria for symptoms of generalized anxiety disorder and major depression. Strong religious practices and beliefs (such as praying and reading the Quran), ability to form interpersonal relationships, availability of social support networks, and a positive future outlook seemed to augment their ability to cope with their subsequent emotional distress owing to war‐related exposures, current ongoing life hassles and urban‐cultural challenges.

Cette étude présente les comptes rendus personnels d’élèves du Darfour étudiant à l'Université d'Ahfad pour les femmes à Omdurman, Soudan. Leur exposition à la guerre, leurs défis de vie actuels, leur détresse émotionnelle et leurs stratégies d'adaptation sont explorés en utilisant une procédure d'entrevue semi‐structurée auprès d'un échantillon de 20 étudiantes. Sous l’éclairage d'une analyse interprétative phénoménologique, les histoires des étudiantes du Darfour illustrent qu'elles ont été exposées à un étalage d’événements de guerre traumatisants ; incluant des expériences personnelles de séparation des parents, de blessure et de mort de membres de la famille, et de pénuries de fournitures vitales dans des camps de réfugiés. De plus, elles étaient confrontées à une myriade de tracas quotidiens et de défis culturels urbains, incluant le fait d’être éloignées de leur famille et de perdre l'abri des parents, l'encouragement des membres de la famille étendue et leur réseau social riche et familier. Les défis culturels urbains et le manque de maîtrise de l'environnement se sont manifestés pour la plupart des participantes du Darfour lors de leur relocalisation dans la ville d'Omdurman. Elles ont eu à composer avec un système de transport inconnu, à apprendre les routes et indications pour les repères importants de la ville et à vivre avec des fonds insuffisants pour répondre aux besoins d'hygiène essentiels. Les réactions émotionnelles de détresse sont codées pour former deux listes distinctes : ce qui est mentionné directement par la participante et les observations de manifestation émotive durant l'entrevue. Certaines manifestations qui apparaissent peuvent ressembler à des symptômes de troubles de l'humeur et de troubles anxieux, par exemple, le critère de symptômes de la DSM‐IV pour le trouble d'anxiété généralisée et la dépression majeure. De fortes pratiques et croyances religieuses, comme prier et lire le Coran, l'aptitude à établir des relations interpersonnelles, la présence d'un réseau social de soutien et une vision positive du futur semblent améliorer leur capacité d'adaptation aux détresses émotionnelles subséquentes dues à leur exposition à la guerre, aux tracas de la vie quotidienne et aux défis culturels urbains.

Este artículo presenta la visión personal de las estudiantes de Darfur de la Universidad de Ahfad para Mujeres, en Omdurman, Sudán. Se exploró su exposición a eventos relativos a la guerra, desafíos actuales de la vida diaria, tensión emocional y estrategias de afrontamiento mediante un protocolo de entrevista semiestructurada en una muestra de 20 estudiantes. Por medio de un análisis fenomenológico interpretativo (IPA), las historias de las estudiantes de Darfur ilustraron que estaban expuestas a una colección de eventos de guerra traumáticos, incluyendo experiencias personales de separación parental, daño y muerte de miembros de la familia y escasez de provisiones esenciales para la vida, en los campamentos de desplazados internos. Además, se enfrentaron a una infinidad de problemas actuales para la vida y desafíos urbano‐culturales, incluyendo estar físicamente lejos de sus familias, y perder el amparo de sus padres, el aliento de los miembros de la familia extensa y sus ricas y familiares redes de apoyo social. La mayoría de las participantes de Darfur enfrentaron desafíos urbano‐culturales y falta de conocimiento del entorno al mudarse a la ciudad de Omdurman, lo que incluyó franquear un sistema de transporte desconocido, aprender las rutas y direcciones hacia sitios importantes de la ciudad y dinero insuficiente para las condiciones básicas de higiene. Se formó dos listas diferentes para codificar las reacciones de tensión emocional: las mencionadas directamente por la participante; y las observaciones de expresión emocional durante la entrevista. Las pautas que surgieron pueden asemejarse a los síntomas de los trastornos del estado de ánimo y la ansiedad, por ejemplo, los criterios del DSM IV para los síntomas del trastorno de ansiedad generalizada y depresión mayor. Las fuertes prácticas y creencias religiosas, tales como orar y leer el Corán, la habilidad para establecer relaciones interpersonales, la existencia de redes de apoyo social y un porvenir positivo parecieron añadirse a su habilidad para afrontar su tensión emocional subsecuente a la exposición a eventos relativos a la guerra, los problemas actuales para la vida diaria y los desafíos urbano‐culturales.

© 2013 International Union of Psychological Science