APPROACHES TO SYMBOL AND SYMPTOM IN BODILY SPACE‐TIME

Authors:
Renaat Devisch
Published Online:
27 Sep 2007
DOI:
10.1080/00207598508247550
Pages:
389–415
Volume/Issue No:
Volume 20 Issue 3-4

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The subject signifies in and through his/her body. He/she does it through culturally patterned bodily symbol and symptom. Symptom is evidence of a crack or break in the integral symbolic interweave, i.e., a break in the relationships that simultaneously mediate and differentiate between the subject's body and his/her being in the social, cultural, and natural world. The study of this symbolic interweave requires a multidisciplinary approach. First, approaches to the body considered as product stress the social and the cultural. Second, experience‐ and subject‐related research in Gestalt and psychoanalytic theories and in phenomenology shift the stress to the experience of the body, i.e., to the lived body. Third, divergent semiotic‐generative approaches (language‐derived nominalistic and hermeneutic investigations, metaphoric‐constructivist and praxiological approaches) consider aspects of the body drama, i.e., of the body's creative, signifying and symbolizing capacity seen in its own right. These approaches and their recent interdisciplinary developments hold the key to the elucidation of fundamental aspects of time and space that inform the socio‐cultural body symbolism and symptom formation. They also make possible innovative cross‐cultural investigations of the ways in which a culture may stimulate its bearers to choose a particular form of somatization, or abreaction.

Le symbole et le symptôme constituent des formes d'expressivité du corps socio‐culturellement informée. Le symptôme manifeste une rupture dans les correspondances symboliques qui, par voie de médiation et de différentiation, articulent les relations que le sujet établit à son corps et qui l'insèrent dans l'univers social et culturel. L'étude de ces articulations symboliques nécessite une approche multi‐disciplinaire. Il y a premièrement les approches qui envisagent le corps comme un produit modelé socio‐culturellement. Secondement, des études Gestaltthéoriques, psychanalytiques et phénoménologiques ont porté leur attention au corps vécu, à l'expérience corporelle du sujet. Troisièmement, diverses perspectives systémiques et générativistes, nominalistes, herméneutiques, ou transactionalistes, et les investigations de type métaphorique et praxéologique, étudient certains aspects du corps ‘dramatique’: on y examine l'expressivité corporelle ou la capacité signifiante, symbolisante du corps en tant que telle. Ces dernières approches et leurs récents développements interdisciplinaires ébauchent une élucidation des aspects fondamentaux de temps et d'espace sous‐jacents aux symptômes et aux symboles corporels. Elles ouvrent de nouvelles voies aux investigations interculturelles des façons dont la culture amène les sujets à choisir une forme donnée de somatisation ou d'abréaction.

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