CULTURE AND WORK ALIENATION: WESTERN MODELS AND EASTERN REALITIES

Authors:
Rabindra N. Kanungo
Published Online:
27 Sep 2007
DOI:
10.1080/00207599008247928
Pages:
795–812
Volume/Issue No:
Volume 25 Issue 3-6

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This paper argues that the existing theoretical explanations of work alienation and corrective management practices developed in the Western world have limited cross‐cultural applicability. This argument is supported first by identifying the cultural bias inherent in the Western explanatory models of alienation and then by indicating how such a bias fails to adequately explain work alienation and its opposite work involvement phenomena in Eastern societies like India. Finally, the paper probes into the role of some critical indigenous variables responsible for the development of alienation among workers in India. The case of Indian workers provides an illustrative example of what is needed for alienation research in a developing country context: to avoid the folly of uncritically accepting the Western explanatory models and to encourage the discovery of indigenous explanations.

Cette étude soutient que les explications théoriques existantes de l'aliénation au travail et les pratiques administratives correctrices mises au point dans le monde occidental possèdent une valeur d'application interculturelle limitée. Cet argument est appuyé d'abord en identifiant les biais culturels inhérents aux modèles explicatifs occidentaux de l'aliénation et ensuite en indiquant comment un tel biais ne réussit pas à expliquer adéquatement l'aliénation au travail, ainsi que le phénomène opposé d'implication au travail, dans des sociétés orientales comme l'Inde. Enfin, cette étude examine le rôle de certaines variables indigènes critiques qui seraient responsables du développement de l'aliénation chez les travailleurs Indiens. Le cas des travailleurs Indiens fournit une illustration de ce que la recherche sur l'aliénation a besoin dans le contexte d'un pays en voie de développement: éviter la folie d'accepter sans esprit critique les modèles d'explication occidentaux et encourager la découverte d'explications indigènes.

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