On the Place of Culture in Psychological Science

Authors:
Girishwar Misra, Kenneth J. Gergen
Published Online:
27 Sep 2007
DOI:
10.1080/00207599308247186
Pages:
225–243
Volume/Issue No:
Volume 28 Issue 2

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Based on a positivist‐empiricist mode of inquiry, mainstream psychology has been vigorously engaged in characterizing human lives in terms of mechanistic and individualistic constructions, with the aim of predicting and controlling the behaviour of acultural and decontextualized others. Committed to a belief in psychological universals, this enterprise is directed at verifying a peculiarly Western intelligibility. In doing so, it ignores the possibilities of other systems of understanding grounded in different cultures and “culture” remains marginalized in the psychological discourse. Viewed in terms of enablements and constraints, differing cultures may contribute a range of psychological intelligibilities, thus enriching the capacities for human relationship. This position is explored by contrasting an Indian with a Western conception of human functioning, with respect to grounding assumptions, and implications of a culturally informed psychology are discussed.

En partant d'une conception positiviste‐empiriciste de la science, les psychologues ont fortement caractérisé la vie humaine en termes de constructions mécanistes et individualistes, avec l'intention d'arriver à des prédictions et contrôles universels. En même temps, cette entreprise est basée sur une manière de compréhension tout‐à‐fait occidentale. Or, des systèmes de pensée venant d'autres cultures sont ignorés; on ne tient pas compte des différences culturelles en ce qui concerne la conception de la science. Et pourtant, différentes cultures peuvent bien élargir les compréhensions psychologiques en termes d'opportunités et de contraintes, et donc enrichir la capacité de l'interaction humaine. Cette idée est alors élaborée en étudiant, au niveau même des assomptions fondamentales, le contraste entre une conception indienne et occidentale du fonctionnement humain. Finalement, les implications pour une psychologie dite culturelle sont discutées.

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