Systematic Analysis of Verbalizations Produced in Comparing Musical Timbres

Authors:
Elena Samoylenko, Stephen McAdams, Valery Nosulenko
Published Online:
21 Sep 2010
DOI:
10.1080/002075996401025
Pages:
255–278
Volume/Issue No:
Volume 31 Issue 6

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A method of verbal protocol analysis is presented in which verbal units used to compare sound events are extracted from the protocols and analysed from three general points of view: (1) their logical sense, (2) their stimulus‐relatedness, and (3) their semantic content. At each level, several analysis steps progressively label the verbal units from hierarchically superior to inferior levels (with increasing differentiation as one descends the hierarchy). The technique shows great reliability across analyses by independent experts. It was applied to an investigation of timbre comparisons in which Russian nonmusician subjects rated the dissimilarity of timbres presented in pairs and described verbally their similarities and differences. The technique demonstrates an effectiveness in revealing differences in focus on perceptual attributes of timbre that contribute to inter‐ and intra‐subject discrepancies in dissimilarity ratings. Further, as concerns identification of the sound sources producing the events, there is evidence that basic categories are very general in nature in these nonmusician subjects.

Cet article présente une méthode d'analyse de protocoles verbaux qui extraie les unités verbales utilisées pour comparer des événements sonores et analyse ces unités sur trois niveaux généraux: (1) leur sens logique; (2) leur relation avec le stimulus; et (3) leur contenu sémantique. Pour chaque dimension, plusieurs étapes d'analyse permettent d'étiqueter progressivement les unités verbales en passant de niveaux hiérarchiquement supérieurs à des niveaux inférieurs (avec une différenciation croissante). La technique démontre une grande fiabilité pour des analyses faites par des experts indépendants. Elle a été appliquée dans une étude de comparaisons de timbre au cours de laquelle des sujets russes non musiciens évaluaient la dissemblance de timbres présentés en paires et décrivaient verbalement leurs similarités et différences. La technique se montre efficace pour révéler dans quelle mesure des différences dans l'importance accordée aux attributs perceptifs des timbres contribuent aux divergences intersujets et intrasujets dans l'évaluation de la dissemblance. De plus, les données suggèrent que les catégories de base utilisées par ces sujets non musiciens pour identifier les sources sonores produisant les événements sont très générales.

© 1996 International Union of Psychological Science