Prototypical Behaviour Patterns of Social Intelligence: An Intercultural Comparison between Chinese and German Subjects

Authors:
Elke Willmann, Kimberly Feldt, Manfred Amelang
Published Online:
21 Sep 2010
DOI:
10.1080/002075997400692
Pages:
329–346
Volume/Issue No:
Volume 32 Issue 5

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By using the Act Frequency Approach (Buss & Craik, 1980), Chinese subjects (N = 31) generated a list of acts (specific behaviours) considered to represent social intelligence. These acts were rated by Chinese subjects (N = 39) and German subjects (N = 29) for prototypicality. A comparison of results showed that the construct of social intelligence is culture dependent. For the Chinese, social intelligent behaviours seem to reflect the classical traditions and ideals of Confucianism. Acts that received the highest scores were those that described conforming to and fulfilling expected roles, and acts in which the wellbeing of the entire society was described as being more important that the desires of an individual. This was especially true for older subjects and for women. Items controlling for socially desirable behaviour and social engagement showed clear differences between the two cultures; as expected, the German subjects rated these items lower, whereas the Chinese subjects found both items to be high prototypical of social intelligence.

Des sujets chinois (N = 31) ont produit—à l'aide de l'“Act Frequency Approach” de Buss et Craik (1980)—une liste d'actes (comportements spécifiques) sensés représenter l'intelligence sociale. Ces actes ont été jugés comme prototypiques par des sujets chinois (N = 39) et des sujets allemands (N = 29). En comparant les résultats, nous constatons que la notion d'intelligence sociale est une construction culturelle. Pour les Chinois, les comportements de l'intelligence sociale semblent faire référence aux traditions classiques et aux idéaux du Confucianisme. Ainsi, les actes avec les scores les plus élevés sont ceux qui décrivent l'adaptation et la réalisation des rôles attendus ainsi que les actes dans lesquels le bien‐ětre de la société entière est plus important que les désires individuels. Ceci s'est vérifié tout spécialement pour les sujets âgés et les sujets féminins. Les différences entre les deux cultures sont clairement démontrées par les items contrôlant les comportements socialement désirables et l'engagement social; les sujets allemands ont évalué—comme attendu—plus faiblement ces items, tandis que les sujets chinois les ont estimés comme fortement prototypiques de l'intelligence sociale.

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