Context Sensitivity and Balancing in Indian Organizational Behaviour

Authors:
Jai B. P. Sinha, R. N. Kanungo
Published Online:
21 Sep 2010
DOI:
10.1080/002075997400890
Pages:
93–105
Volume/Issue No:
Volume 32 Issue 2

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This paper attempts to explain Indian organizational behaviour with the help of two interrelated concepts: context sensitivity and balancing. Context sensitivity pertains to beliefs about person (patra), time (kal), and ecological (desh) components of the environment. Balancing is a behavioural disposition to avoid extremes and to integrate or accommodate diverse considerations. Traditional systems such as Hindu religion, caste as a form of social stratification, and agricultural mode of production have interacted with foreign invasions and alien rules to give rise to several sociocultural characteristics: (1) group embeddedness and hierarchy while relating to people (patra), (2) uncertainty about future and the resultant short‐term perspective while relating to time (kal), and (3) scarcity of resources, deficient infrastructural facilities, and poverty syndrome while relating to ecology (desh). Rapid industrialization and the transplant of Western technology and work forms in the last three decades have added individualistic values and Western management practices. While responding to the three components of the environment, people exhibit both a primary expresive mode that is traditional in nature and a secondary expressive mode that is acquired as a result of the transplantation of the Western management system onto a traditional core. Superior‐subordinate relationships, work behaviour, and management practices reflect both the primary and secondary modes in varying degrees.

Cet article essaie d'expliquer le comportement organisationnel en Inde à l'aide de deux concepts interreliés: la sensibilité au contexte et l'équilibre. La sensibilité au contexte réfère aux croyances quant à la personne (patra), le temps (kal) et les composantes écologiques (desh) de l'environnement. L'équilibre est une disposition comportementale à éviter les extrěmes et à intégrer ou accommoder divers points de vue. Les systèmes traditionnels tels la religion hindoue, la caste en tant que forme de stratification sociale et le mode de production agricole ont interagi avec les invasions et les règles étrangères pour donner naissance à plusieurs caractéristiques socioculturelles: (1) la fusion dans le groupe et la hiérarchie dans les relations avec les autres (patra); (2) l'incertitude quant à l'avenir et la perspective à court terme qui en résulte dans les relations au temps (kal); (3) la pénurie de ressources, l'infrastructure déficiente et le syndrome de pauvreté dans les relations avec l'écologie (desh). L'industrialisation rapide et la transplantation de la technologie et des formes de travail occidentales au cours des trois dernières décennies ont introduit des valeurs individualistes et des pratiques de gestion occidentales. Dans leur réaction à l'environnement, les gens manifestent à la fois un mode primaire d'expression qui est traditionnel et un mode secondaire qui a été acquis à la suite de la juxtaposition du système occidentale de gestion au système traditionnel. Les relations supérieur‐subordonné, le comportement au travail et les pratiques de gestion reflètent les modes primaire at secondaire à des degrés divers.

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