Influence of Global Structure on Musical Target Detection and Recognition

Authors:
Barbara Tillmann, Emmanuel Bigand
Published Online:
21 Sep 2010
DOI:
10.1080/002075998400493
Pages:
107–122
Volume/Issue No:
Volume 33 Issue 2

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The present study adapted a paradigm used in visual perception by Biederman, Glass, and Stacy (1973) and analyzed the influence of a coherent global context on the detection and recognition of musical target excerpts. Global coherence was modified by segmenting minuets into chunks of four, two, or one bar. These chunks were either reordered (Experiments 1, 3, 4, 5) or transposed to different keys (Experiment 2). The results indicate that target detection is influenced only by a reorganization on a very local level (i.e. chunks of one bar). Context incoherence did not influence the recognition of the real targets, but rendered the rejection of wrong target excerpts (foils) more difficult. The present findings revealed only a weak effect of global context on target identification and only for extremely modified structures.

Cette étude reprend un pardigme utilisé dans la perception visuelle par Biederman, Glass, et Stacy (1973) pour analyser l'influence du contexte global sur la détection et la reconnaissance de cibles musicales. Pour modifier la cohérence globale du contexte, des menuets sont segmentés en unités de quatre, deux ou une mésure. Ces groupes sont enchaînés dans des ordres différents (Expériences 1, 3, 4 et 5) ou transposés dans différentes tonalités (Expérience 2). Seule une structure globale fortement détruite rend la détection des cibles plus difficile. L'incohérence du contexte global n'influence pas la reconnaissance de vraies cibles, mais gène le rejet des fausses cibles mélodiques (leurres). Les résultats révèlent que la cohérence globale du contexte a un faible effet sur l'identification des cibles et seulement pour des structures extrěmement modifiées.

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