Resource Allocation by Greek and Dutch Students: A Test of Three Models

Authors:
Koen van den Heuvel, Ype H. Poortinga
Published Online:
21 Sep 2010
DOI:
10.1080/002075999400050
Pages:
1–13
Volume/Issue No:
Volume 34 Issue 1

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Three models are presented that explain cross‐cultural differences in the allocation of resources to various social categories. (1) Individualism‐collectivism predicts, for all kinds of resources, a higher allocation in collectivistic than in individualistic societies to members of one's in group. (2) Kagitçibasi's model of family change makes a distinction between material and nonmaterial resources. Collectivistic value patterns should lead to higher allocation of nonmaterial resources than found in individualistic societies, but no such difference is expected for material investments. Both these models assume cross‐cultural differences in value orientations at a high level of generality. (3) An alternative is proposed, predicting universal patterns of exchange with only context‐specific cross‐cultural variations at a low level of generality. Hypotheses derived from the three models are tested with data from Greece and The Netherlands. It is concluded that the results are most compatible with the third model.

Cet article présente trois modèles qui expliquent les différences interculturelles dans l'allocation des ressources à diverses catégories sociales. (1) L'individualisme‐collectivisme prédit pour tous les types de ressources, une allocation supérieure envers les membres du groupe d'appartenance dans les sociétés collectivistes que dans les sociétés individualistes. (2) Le modèle du changement familial de Kagitçibasi établit une distinction entre les ressources matérielles et les ressources non matérielles. Les patrons de valeurs collectivistes devraient entraîner une allocation supérieure des ressources non matérielles comparativement aux sociétés individualistes, mais il ne devrait y avoir aucune différence quant aux ressources matérielles. Ces deux modèles postulent des différences interculturelles avec un haut niveau de généralisation dans les orientations des valeurs. (3) Cet article propose un modèle alternatif qui prédit des patrons universels d'échange et des variations interculturelles spécifiques au contexte à un faible niveau de généralisation. Des hypothèses issues des trois modèles sont testées à l'aide de données recueillies en Grèce et dans les Pays‐Bas. Les résultats sont plus compatibles avec le troisième modèle.

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